‌رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در گفت‌وگو با جام جم‌ آنلاین:

تابستان امسال گرمتر از پارسال | سرعت گرمایش در ایران بیش از متوسط دنیا

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که تابستان امسال هوا گرمتر خواهد شد و شهروندان به ویژه در نیمه جنوبی کشور نسبت به سال گذشته افزایش دمای بیشتری را تجربه خواهند کرد.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که تابستان امسال هوا گرمتر خواهد شد و شهروندان به ویژه در نیمه جنوبی کشور نسبت به سال گذشته افزایش دمای بیشتری را تجربه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۷۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تابستان وارد شرایط ال‌نینو خواهیم شد و به این شکل انتظار داریم که تابستان گرمتری را در کشور تجربه کنیم.

وی ادامه داد:‌ در سال‌هایی که در شرایط ال‌نینو قرار می‌گیریم، دمای متوسط زمین گرم‌تر است. برای نمونه هنوز سال 2016 به عنوان گرمترین سال زمین شناخته می‌شود، زیرا در شرایط‌ سوپر ال‌نینو قرار داشتیم.

وظیفه عنوان کرد: در نتیجه امسال نیز انتظار داریم به شکل کلی تابستان‌ نسبت به دوره متوسط گرمتر شود.

به گفته وی شهروندان در نیمه جنوبی کشور این افزایش دما را بیشتر تجربه خواهند کرد.

‌رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به اینکه سال گذشته نیز جزو 10 سال گرم جهانی ثبت شد، بیان کرد:‌ تخمین زده می‌شود، دمای هوا در تابستان پیش‌رو از سال گذشته گرمتر باشد. این افزایش دما در استان‌هایی مانند‌ خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشتر خواهد بود.

وظیفه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای افزایش دما در تابستان  عددی در نظر گرفت؟ به جام جم آنلاین گفت:‌ نمی‌توان عددی در این خصوص مطرح کرد، زیرا دمای هر نقطه با دمای  گذشته همان نقطه مقایسه می‌شود. ‌

 وی با اشاره به اینکه شرایط ال‌نینو در زمستان به اوج خود خواهد رسید، افزود: به همین دلیل انتظار می‌رود که بارش‌های مناسبی در پاییز و زمستان پیش‌رو ‌داشته باشیم.

تابستان امسال گرمتر از پارسال | سرعت گرمایش درایران بیش از متوسط دنیا

‌رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران درباره اینکه چرا افزایش دمای هوا در ایران بیش از متوسط  جهانی است؟ توضیح داد: در کشورمان ایستگاه‌های هواشناسی زیادی داریم و اطلاعات 50 سال گذشته این ایستگاه‌ها در دسترس است و بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد که در هر دهه به طور متوسط دمای هوا حدود چهاردهم درجه سانتیگراد گرمتر شده است.

‌وظیفه ادامه داد: به این ترتیبت می‌توان گفت در 50 سال گذشته دمای هوا در کشور و منطقه ما دو درجه سانتیگراد گرم تر شده این درحالی است که در دنیا میزان افزایش هوا حدود یک درجه بوده است.

وی افزود: سرعت گرمایش  در منطقه ما بیش از متوسط دنیا است و مناطق کویری و کم بارش چنین شرایطی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها